reklamaReklama i marketing muszą wciąż ewoluować by nadążać za zmieniającymi się trendami i zainteresowaniem odbiorców. Kiedy tradycyjne techniki nie wystarczają, do akcji wkracza reklama alternatywna.

Odbiorca w defensywie

Tradycyjny przekaz reklamowy wykorzystujący dobrze znane media coraz częściej spotyka się z negatywną reakcją odbiorców, nieważne jak autorzy przekazu starają się zainteresować swoim komunikatem. Nachalne i wciąż atakujące w różnych mediach reklamy zmuszają ludzi do walki z nimi. Wymusza to inne podejście do reklamy i wspinanie się na wyżyny kreatywności. Niekiedy efekty są mizerne, lecz kiedy pomysł okaże się strzałem w dziesiątkę, można liczyć na duże korzyści w postaci wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności marki. Gra jest więc warta świeczki.

Dlaczego tradycyjny przekaz jest coraz mniej skuteczny? Dzieje się tak, ponieważ ludzie nauczyli się ignorować sygnały, którymi zalewani są na co dzień. Nawet jeżeli forma reklamy zdoła odbiorcę zainteresować, przeważnie skupia się on na tym co zwróciło jego uwagę, czyli żart, zaskakujący zwrot akcji czy przyjemny obrazek, zupełnie pomijając przy tym reklamowaną markę. Marketing musi więc sięgać po nowe narzędzia i sposoby na promocję by podtrzymywać zainteresowanie odbiorców.

Reklama w inny sposób

Reklama alternatywna wykorzystuje inne kanały komunikacji z odbiorcami niż tradycyjne media. Jej zadaniem jest wyjście poza szablon i zadziałanie na psychikę człowieka w taki sposób, by zatrzymał się na chwilę i przemyślał to, co zobaczył. Taka reklama może przybierać wiele form, a najprostsze z nich to reklama wielkopowierzchniowa, merchandising (gadżety reklamowe), happeningi i wydarzenia aktywizujące uczestników, kontrolowane skandale. Ciężko dokładnie wyszczególnić konkretne kategorie, ponieważ reklama alternatywna jest zwykle niekonwencjonalna, nowatorska, kreatywna i odróżnia się od innych.

Przez dłuższy czas e-marketing i jego narzędzia uznawane były za formę reklamy alternatywnej. Jednak ze względu na wciąż rosnącą popularność tych technik, e-marketing przestaje być uznawany za reklamę alternatywną, a zaczyna wpisywać się w miano tradycyjnego medium.

Coca Cola na święta

Coca Cola od dawna prowadzi bardzo skuteczne kampanie reklamowe i wizerunkowe. Jakiś czas temu ogromny sukces osiągnęły nowe etykiety na butelkach z różnymi imionami i tytułami, które skłaniały klientów do sięgnięcia po Coca Colę. „Kasia”, „Marek”, „Księżniczka” to tylko niektóre z etykiet, które można było znaleźć w sklepach. Dzięki samym klientom, którzy publikowali swoje zdjęcia z butelkami podpisanymi ich imieniem na portalach społecznościowych, sprzedaż nakręcała się sama.

Niedawno Coca Cola po raz kolejny zaprezentowała kampanię związaną z świętami Bożego Narodzenia, a internet zwrócił oczy w kierunku Wielkiej Brytanii. W tym roku postawiono na niezwykłe rozwiązanie (dosłownie). Po oderwaniu kawałka folii i ściągnięciu specjalnego sznurka, etykieta na butelce zamienia się w czerwoną wstążkę. Takich butelek nie znajdziemy niestety w Polsce, ale w internecie pełno jest zdjęć, instrukcji i filmików ucieszonych internautów bawiących się w składanie wstążki.

Pomysł jest prosty w wykonaniu i można go opisać powiedzeniem „mała rzecz, a cieszy”. Dzięki takiej promocji Coca Cola po raz kolejny może liczyć na wzrost sprzedaży przed świętami.

cocacolabow

Porno w teatrze

Jeżeli chodzi o kontrolowane skandale, w świecie celebrytów są one na porządku dziennym. Jednocześnie ich skuteczność zależy od tego, czy uda się ów skandal wywołać po cichu i bez jakichkolwiek podejrzeń o celowe działanie promocyjne. Dlatego też często nie wiemy, który ze skandali był tak naprawdę reklamą.

Należy z góry zaznaczyć, że opisana za chwilę sytuacja nigdy nie została potwierdzona jako akcja promocyjna, jednak całej aferze nie można odmówić skuteczności w zwróceniu uwagi opinii publicznej i wzbudzenia zainteresowania produktem, czyli w tym wypadku sztuką teatralną.

W listopadzie tego roku we Wrocławiu odbyła się premiera spektaklu „Śmierć i dziewczyna”. Przed tym wydarzeniem, pojawiły się plotki na temat scen seksu, które rzekomo miały pojawić się w sztuce. Z inicjatywy Różańcowej Krucjaty za Ojczyznę, pod teatrem pojawił się zbulwersowany tłum mieszkańców miasta utrudniając chętnym wejście do budynku. Kontrowersja wokół wydarzenia odbiła się szerokim echem w mediach, zwróciła uwagę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a sprzedaż biletów poszybowała w górę.

Scen porno w sztuce nie było, ale całe zamieszanie pozytywnie wpłynęło na rozgłos i sprzedaż biletów. Czy skandal był intencjonalny czy nie, sytuacja pokazuje jak wywołanie kontrowersji wokół tematu skutecznie spełnia założenia nie jednej kampanii marketingowej.

Deszczowa reklama

Ze względu na swój rozmach i często towarzyszącą mu kreatywną formę, skutecznymi pod względem zwracania uwagi okazują się być reklamy outdoorowe. Outdoor to reklama znajdująca się na zewnątrz i wykorzystująca najbliższe otoczenie. Sekret jej skuteczności tkwi w tym, że zaskakuje ona odbiorcę miejscem lub sposobem prezentacji.

Najpopularniejszym sposobem wykorzystania outdooru są billboardy, jednak nie można o nich powiedzieć by były szczególnie skuteczną metodą promocji. Twórcy reklam na świecie coraz śmielej i chętniej korzystają z nieskończonych możliwości reklamy outdoorowej.

W internecie coraz częściej pojawiają się zdjęcia i materiały dotyczące reklam tworzonych przy pomocy specjalnej farby, która pojawia się pod wpływem kontaktu z wodą. W ten sposób reklamowało się jedno z biur podróży w Chinach, prezentując na zmoczonym deszczem chodniku swoja ofertę wakacyjną na słonecznych Filipinach. Dodatkowo, pojawiał się kod QR, pozwalający na szybkie dotarcie na stronę internetową biura za pomocą smartfona.

philiippines-ad_2916923b

Ten ciekawy pomysł wykorzystuje wiele innych marek, np. producenci opon, wywołując zainteresowanie odbiorców mających kontakt z reklamą. Przekaz jest na tyle niekonwencjonalny, że ludzie często sprawdzają markę dla samego faktu przekonania się kto wpadł na tak genialny pomysł.

Przyszłość to alternatywa

Reklama alternatywna cieszy i interesuje odbiorców, wykorzystując najczęściej element zaskoczenia i uznania wobec ciekawego pomysłu. Taka promocja spotyka się z przychylnością klientów i nie wymusza na nich potrzeby uciekania od reklamy. Marketing i reklama coraz częściej zwracają się w stronę alternatywnych rozwiązań, widząc ich skuteczność, oraz obserwując brak zainteresowania dotychczasowymi sposobami promocji.

Dzięki temu odbiorcy mogą cieszyć się przekazami promocyjnymi wysokiej jakości, dostarczającymi rozrywki i zapadającymi w pamięć. Co najważniejsze, przed takim przekazem nie trzeba się bronić, a o to reklamodawcom chodzi.